Port of Moerdijk is een belangrijke container- en zeehaven voor Nederland. Het plaatselijke havenbedrijf leidt de ontwikkeling en exploitatie van het logistieke knooppunt in goede banen. Toen afgelopen zomer de Haringvlietbrug in onderhoud ging, vond het havenbedrijf ook een logistieke oplossing voor de eigen medewerkers: een fietsregeling van Lease a Bike. “Volgend jaar zitten 25 van onze 35 mensen op de leasefiets”, verwacht Marieke Hommel, HRM adviseur bij Port of Moerdijk.
Hoewel het openbaar vervoer in Nederland goed geregeld is, staan er nog altijd witte vlekken op de kaart. Met bus of trein vlot bij de zeehaven van Moerdijk komen is momenteel haast ondoenlijk. Marieke Hommel stapte daarom dagelijks in de auto, net als de meeste van haar collega’s. “Niet iedereen woont dichtbij, maar de meeste collega’s wonen toch in een straal van 10 tot 40 kilometer.” Fietsafstanden dus, zeker als je e-bikes en speed pedelecs meerekent.
Port of Moerdijk was al van plan om een fietsregeling aan te bieden aan haar personeel, toen de gedeeltelijke afsluiting van de Haringvlietbrug de uitrol versnelde. “In april namen we contact op met Lease a Bike, in mei reden de eerste collega’s al op hun fiets”, aldus Hommel. Het gevolg was dat vorige zomer het Moerdijkse havenbedrijf massaal de autofiles ontweek, door op de fiets te komen. “Op sommige dagen stonden hier 19 fietsen voor de deur, vroeger slechts één of twee”.
De leasefietsen zijn in eerste instantie bedoeld voor vaste medewerkers. Collega’s met een tijdelijk contract kunnen binnenkort een beroep doen op de fiets van de zaak, als ze ook een vaste aanstelling krijgen. “De verwachting is dat komende zomer 25 van de 35 van onze werknemers een leasefiets hebben. Dat succes hadden we eerlijk gezegd ook niet aan zien komen.” Het feit dat haar werkgever het volledige maandelijkse leasetarief uitkeert, geeft volgens Hommel de doorslag. “We hebben per categorie fietsen – sportfietsen, e-bikes en speed pedelecs – gekeken wat nu een goede fiets kost in de lease. Dat bedrag vergoeden we, zodat de leasefietsers alleen 7% bijtelling kwijt zijn.”
Marieke Hommel heeft zelf haar droomfiets kunnen uitkiezen door de riante fietsregeling van haar baas. “Ik ben een mooiweerfietser, maar met mijn e-bike fiets ik veel vaker dan voorheen. De auto laat ik nu meer staan. En in de zomer ga ik met de e-bike naar mijn werk. Een afstand van 20 kilometer, dwars door de polder.” Veel van haar collega’s kozen ook voor een e-bike, maar er zijn ook 3 speed pedelecs besteld en een paar racefietsen en mountainbikes. “Je mag met je fiets naar het werk komen, maar het hoeft natuurlijk niet. Als je privé je kilometers maakt, is dat ook goed. Ook dan trap je je fit en vitaal.”
Port of Moerdijk wilde in eerste instantie een fietsregeling introduceren om als bedrijf minder autokilometers te maken, maar Hommel is ook blij met de neveneffecten. “Onze medewerkers zien de fietsregeling als vorm van waardering. Daarmee is het een uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarde.” Dat de fietsregeling zo goed is aangeslagen, merkt ook de facilitaire medewerker van het havenbedrijf. “Hij heeft op korte termijn een overdekte fietsenstalling met laadplekken gerealiseerd. Die hebben we nu hard nodig.”
Als HRM adviseur was Marieke Hommel bang dat de zakelijke fietsregeling haar bedrijf flink wat extra administratief werk zou opleveren. “In de praktijk hebben we er nauwelijks omkijken naar. Je moet alleen af en toe goedkeuring geven als iemand een fiets aanvraagt. Elke maand krijgen we een uitdraai die naar de salarisadministratie gaat. Bijna alles verloopt digitaal.” Al met al pakt de introductie van de fiets van de zaak positief uit voor Port of Moerdijk. “Voor een werkgever is een fietsregeling relatief goedkoop, maar het lokt ontzettend veel enthousiasme uit. Laat dan wel zien dat je om je werknemers geeft en zorg voor een écht goede vergoeding voor de leasefiets.”