Abn Medium
Terug naar het overzicht

ABN AMRO Bank neemt mobiliteit onder de loep: fietsregeling als onderdeel van flexibeler mobiliteitsbeleid

Nieuws

Bij de ABN AMRO Bank gaan ze, net als de rest van Nederland, binnenkort weer naar kantoor. Toch zal het thuiswerken deels blijven. Daar hoort een flexibeler mobiliteitsbeleid bij. Reward Consultant Nick de Bree heeft hard gewerkt aan die transitie. Een van de eerste veranderingen is de introductie van een leasefietsregeling. “We willen de mobiliteitskeuze van medewerkers verduurzamen door ze slimme en aantrekkelijke oplossingen aan te bieden.”

De kennismaking

De ABN AMRO Bank heeft in haar duurzaamheidsbeleid nadrukkelijk oog voor schone mobiliteit. Haar toch al ingeperkte wagenpark bestaat in 2024 uit louter elektrische modellen en nieuwe werknemers krijgen standaard een ov-kaart toegestuurd. Er is een autodeeldienst (enkel elektrische auto’s) en een koopfietsregeling. Toch is de bank nog niet tevreden. Het wil de toegang tot groene mobiliteit flexibeler maken. “Ons beleid was gebaseerd op het vier of vijf dagen per week op kantoor werken. Dat gaat nu veranderen. Het thuiswerken zal deels blijven. Daar hoort een flexibeler mobiliteitsbeleid bij op basis van pay-per-use. Dat is er nog niet, maar is wel onze ambitie”, zegt Nick de Bree, Reward Consultant bij ABN AMRO. “Het moet straks makkelijk worden om de ene dag de auto te pakken, de volgende het openbaar vervoer of de fiets, terwijl je de derde dag thuiswerkt. Door slimme en aantrekkelijke oplossingen te bieden, verduurzamen we de mobiliteitskeuze van onze medewerkers.”

Binnen die flexibilisering van mobiliteit past een leasefietsregeling, die in april 2021 van start ging. De Bree: “We stimuleerden het fietsgebruik al via een fiscaalvriendelijk koopfietsplan, maar dat voorzag niet in de aanschaf van duurdere fietsen als e-bikes of speed pedelecs. Als je echt wilt dat meer mensen met de fiets naar kantoor komen, dan moet je zorgen dat het ook interessant wordt voor collega’s die verder weg wonen. Met de nieuwe leasefietsregeling kan dat wel, want alle typen fietsen doen mee.” ABN AMRO koos voor de fietsregeling van Lease a Bike op basis van een RFP: een aanbesteding. “Lease a Bike scoorde het best op onze criteria.”

De start

Met behulp van de accountmanager van Lease a Bike, Klaas Hartmans, kreeg de bank een eigen website waarmee het haar werknemers kon inlichten over de fietsregeling. “Alle informatie vinden ze daar, van maandkostencalculator tot stappenplan en van deelnemende fietsenwinkels tot de belangrijkste voorwaarden. Ze kunnen precies zien waarom de fietsregeling zo aantrekkelijk is.” Binnen de bank werd het intranet ingezet als aanjager van de fietsregeling. In de eerste 2,5 maand na opstart melden al zeker 200 collega’s van De Bree zich aan. “Een goede score vind ik, zeker omdat we nu nog thuis werken. Als we straks weer naar kantoor gaan, zal het aantal aanmeldingen naar verwachting flink toenemen.” De voorwaarde die ABN AMRO stelt, is dat deelnemers aan de fietsregeling de fiets ook minimaal één dag per week gebruiken voor woon-werkverkeer. Een rit van huis naar het station, telt dan ook. Fietsende collega’s kunnen hun zogenaamde Benefit Budget gebruiken om te voorzien in hun maandelijkse leasekosten. Dat zeer ruime budget, ter grootte van 11% van het loon, is multi-inzetbaar. Je kunt er als werknemer vakantiedagen van kopen, maar ook een telefoon, of dus een fiets mee leasen.

De ervaringen

Sinds de fietsregeling is opgestart zit Nick de Bree als Reward Consultant klaar als ‘troubleshooter’. Vragen en problemen die de eerstelijnsondersteuning van Lease a Bike en andere collega’s niet kunnen oplossen, komen bij hem terecht. “Ik heb nog niet hoeven bijspringen, dus dat is een goed teken.” De Bree prijst de overzichtelijke en volledige website en merkt dat Lease a Bike zijn verantwoordelijkheid neemt. “Als ik de accountmanager nu met iets bel, dan neemt hij gelijk op en komt met een oplossing. Ik merk dat ze erg betrokken zijn en altijd meedenken. Ik kan zelfs bij Lease a Bike terecht als ik een vragenlijst voor een interview over fietsgebruik wil hebben.” Ook het personeel is enthousiast. Een regelrechte ambassadeur is een collega die in Rotterdam woont en in Amsterdam werkt. “Hij wil straks dagelijks met de speed-pedelec naar het hoofdkantoor komen. Dat is een enkele reis van zeventig kilometer.”

Tip: start een fietsregeling in de lente of zomer

Nick de Bree merkt het, maar ook andere bedrijven die al een fietsregeling zijn gestart: als het weer beter wordt, is de animo voor de fiets van de zaak het hoogst. Dat is logisch en tegelijkertijd iets om rekening mee te houden bij de uitrol van een fietsregeling. Een interne communicatie-campagne in de maanden april, mei en juni kan jaarlijks helpen bij het op de fiets krijgen van meer collega’s.

“Als je echt wilt dat meer mensen met de fiets naar kantoor komen, dan moet je zorgen dat het ook interessant wordt voor collega’s die verder weg wonen. Met de nieuwe leasefietsregeling kan dat, want alle typen fietsen doen mee” - Nick de Bree, Reward Consultant, ABN AMRO

ABN-AMRO Bank

Aantal werknemers: circa 16.000

Verwachte aantal deelnemers fietsregeling: meer dan 1.500

Huidige aantal gebruikers fietsregeling: 200

Voordeel medewerkers: ABN AMRO hanteert een bruto budgetregeling waarmee de leasefiets(st)er profiteert van fiscaal voordeel.


“ABN AMRO is een fantastisch voorbeeld van een bedrijf dat de implementatie van de leasefietsregeling van A tot Z goed heeft geregeld. Door goed samen te werken is de start een groot succes. Dit blijkt ook uit de leuke reacties die we ontvangen van medewerkers die inmiddels op de fiets zitten.” - Klaas Hartmans, Accountmanager, Lease a Bike