Onderhoudt E Bike Elektrische Fiets
Terug naar het overzicht

7 tips waarmee je jouw fiets in topconditie houdt

Nieuws
18 april 2024

Op je fiets of e-bike van de zaak wil je altijd kunnen vertrouwen en zo lang mogelijk van genieten. Daarom zitten onderhoud en service inbegrepen bij het leasecontract. Je kunt echter ook zelf wat doen om je fiets en accu in topvorm te houden en grote onderhoudsbeurten te voorkomen. Daarom geven wij jou 7 handige tips.

1: Check je bandenspanning

Of je nu op een e-bike, stadsfiets, racefiets of mountainbike rijdt, banden hebben ze allemaal. Na elke fietsrit neemt de bandenspanning iets af. Met regelmaat mag er dus best wat lucht bij, anders verlaagt je rolweerstand en slijten je banden sneller. Goed opgepompte banden geven bovendien meer grip, wel zo veilig. Wat de ideale bandenspanning voor jouw type fiets is, staat op de zijkant van de band of in de handleiding van je fiets. Met een pomp met bandenspanningsmeter of compressor, pomp je de banden weer op tot de ideale waarden.


2: Trap je accu niet helemaal leeg

Vrijwel elke e-bike-rijder doet het. De accu bijna helemaal leeg rijden en daarna opladen tot de batterij vol zit. Toch is dat niet bevorderlijk voor de levensduur van je batterij. Het beste is om de fietsaccu altijd tussen de 20 en 80% opgeladen te houden. Sommige fabrikanten adviseren zelfs om als veilige marge 30-70% te nemen. Je belast de elektroden dan namelijk minder. Misschien kost het even wat tijd om jouw ideale ‘laadstrategie’ uit te vinden, maar daarna weet je wat beter. En je accu is je dankbaar.


3: Voorkom diepontlading

Tijdens een lange vakantie of omdat je in het winterseizoen niet fietst, staat je e-bike werkloos in de hoek. Gek genoeg loopt je accu dan vanzelf toch een beetje leeg. Een paar procentjes verlies is niet erg, maar als jouw fiets accu voor langere tijd helemaal leeg staat, dan volgt diepontlading en beschadig je de accu. Zonde! Zorg dus dat de accu ongeveer tussen de 50-60% opgeladen blijft. Gebruik je jouw elektrische fiets een tijd niet, laadt dan bij voorkeur de batterij een paar keer bij. 


4: Maak je fiets regelmatig schoon

Als je veel door weer en wind fietst, dan hoopt zich flink wat vuil op je fiets. In de bewegende delen - zoals de ketting - kan dat vuil voor versnelde slijtage veroorzaken. Je fiets regelmatig schoonmaken voorkomt dat. De meeste mensen met een racefiets of mountainbike spoelen hun fiets na elke rit even schoon. Af en toe de ketting smeren of reinigen doet ook wonderen. Maak je ketting niet té vet, want dat trekt juist vuil aan. Oh ja, maak je jouw e-bike schoon, verwijder dan eerst even de accu. De elektronica houdt namelijk niet van water.


5: Bewaar je accu op kamertemperatuur

Een accu houdt niet van kou, maar van zomerhitte is je batterij ook geen fan. Laat je e-bike in de winter dus niet mét accu lang buiten of in een ijskoude schuur staan. Bij warm weer is het ook goed om je accu uit de fiets te halen en droog en koel binnen te bewaren. Bij kamertemperatuur – 10 tot 20 graden Celsius – voelt hij zich immers het beste. Gouden tip: bescherm in de winter jouw accu tegen de kou met een thermische hoes.


6: Laad je elektrische fiets op met de originele stekker

Waarschijnlijk ben jij thuis en op je werk niet de enige met een e-bike. Voordat je het weet, pak je de lader van een andere fiets. Niet doen, want opladen met een niet-originele lader of lader van een ander merk, kan oververhitting en overbelasting van de accu veroorzaken. Je eigen oplader even labelen zorgt ervoor dat je nooit de verkeerde stekker in het stopcontact steekt. 


7: Bescherm je fiets met een dun waxlaagje

Hoewel je fiets echt wel tegen een stootje kan, houdt een dun waxlaagje de lak langer mooi. Zand, vuil of strooizout heeft immers geen kans minuscule krasjes te maken. De vuil- en waterafstotende werking van dat dunne filmlaagje zorgt er eveneens voor dat je je fiets wat minder vaak hoeft te poetsen.


Groot onderhoud? Ga naar je lokale fietsenwinkel!

Als je een fiets zakelijk least via Lease a Bike, dan zit jaarlijks onderhoud bij je leasecontract inbegrepen. Tijdens zo’n grote beurt wordt je fiets van top-tot-teen nagekeken, alle bewegende delen gesmeerd en waar nodig klein herstel uitgevoerd. Mankeert er onverhoopt iets groters aan je fiets, dan weet je dat ook meteen en kun je kiezen voor reparatie.


Bij Lease a Bike geloven we sterk in keuzevrijheid op het gebied van je onderhoudspakket. Elk type fiets en gebruik is voor iedereen ten slotte anders. Zo kies jij het onderhoudspakket wat het beste bij jou past en is dus ook nog eens goed voor je portemonnee! 


Afhankelijk van het onderhoudspakket dat je kiest, worden de onderhoudskosten met een jaarlijks budget tot €100 (Basis), €150 (Standaard) of €300 euro (Speed-pedelec) vergoed. Bij het Premium-pakket geldt er een vergoeding voor alle kosten, ideaal voor de intensieve e-bike gebruiker! Onderhoud regel je gemakkelijk en snel bij een van de aangesloten Lease a Bike-dealers in Nederland. 


Goed om te weten, elk pakket biedt maximale ontzorging doordat 24/7 pechhulp via de ANWB, diefstalverzekering, allrisk schade verzekering en vervangend vervoer via de fietsenwinkel altijd is inbegrepen.


Dankzij het geautomatiseerde platform van Lease a Bike komt er geen administratie voor de werkgever bij kijken, want de medewerker regelt alles zelf rechtstreeks bij en met de fietsenwinkel. Er wordt geen aanvullende factuur naar de werkgever gestuurd.


Als je werkgever nog niet aangesloten is bij Lease a Bike, dan kan je via deze pagina een document downloaden waarmee je je werkgever kan overtuigen. Is je werkgever aangesloten bij Lease a Bike? Dan vind je op deze pagina alle informatie die je nodig hebt om een fiets te leasen.